عنوان : پايان نامه بررسي و شناخت عوامل مرتبط با خانه گريزي نوجوانان به منظور کاهش آسيب هاي اجتماعي مرتبط با آن
قیمت : 29,400 تومان
توضیحات در پایین همین صفحه

درگاه 1

توجه : دریافت شماره تلفن همراه و آدرس ایمیل صرفا جهت پشتیبانی می باشد و برای تبلیغات استفاده نمی شود

هدف ما در این سایت کمک به دانشجویان و دانش پژوهان برای بالا بردن بار علمی آنها می باشد پس لطفا نگران نباشید و با اطمینان خاطر خرید کنید

توضیحات پروژه

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 پايان نامه بررسي و شناخت عوامل مرتبط با خانه گريزي نوجوانان به منظور کاهش آسيب هاي اجتماعي مرتبط با آن دارای 166 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پايان نامه بررسي و شناخت عوامل مرتبط با خانه گريزي نوجوانان به منظور کاهش آسيب هاي اجتماعي مرتبط با آن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه و مقالات آماده و تنظیم شده است

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه پايان نامه بررسي و شناخت عوامل مرتبط با خانه گريزي نوجوانان به منظور کاهش آسيب هاي اجتماعي مرتبط با آن

پیشگفتار :  
چکیده  
فصل اول  
کلیات پژوهش  
مقدمه  
بیان مسئله  
اهداف پژوهش :  
اهداف کلی :  
اهداف جزیی :  
8) آزادی  
9) تبعیض  
10) بیکاری  
11) تعصب  
12) ازدواج اجباری  
13) اجتماع  
14) انگیزه  
15) همسالان  
16) شهر نشینی  
17) حضور ناپدری و نامادری  
18) تعدد فرزندان و کمی درآمد  
19) خانواده  
20) ارزشها  
7- تعریف نظری  
1) خشونت :  
2) طلاق :  
3) محدودیت های مختلف :  
4) اشتغال والدین :  
7) وسایل ارتباط جمعی :  
9) تبعیض :  
10) بیکاری :  
11) تعصب :  
12) ازدواج اجباری :  
13) اجتماع :  
14) انگیزه :  
15) همسالان :  
16) شهر نشینی :  
18) تعدد فرزندان و کمی درآمد :  
19) خانواده :  
20) ارزشها :  
محدوده مطالعاتی پژوهش :  
فصل دوم  
پیشینه پژوهش  
مقدمه  
چارچوب نظری  
1- تعاریف (فرار از خانه)  
1-1 پایان فرار  
2-1 فرار و ناهنجاری اجتماعی  
3-1 روانشناختی فرار  
4-1 فرار و محیط و خانواده  
5-1 فرار و مسائل خانوادگی  
6-1 فرار و فراغت  
1-1 ویژگی پسران و دختران فراری :  
1-1-1 رفتار پسران و دختران فراری :  
2- عوامل موثر بر فرار از خانه  
1-2 تبعیض  
2-2 حضور ناپدری و نامادری  
3-2 بزهکاربودن والدین  
4-2 طلاق والدین  
5-2 رشد ناقص استقلال در فرزندان  
6-2 والدین  
7-2 وسایل ارتباط جمعی (تلویزیون)  
8-2 تعدد فرزندان  
9-2 خشونت و تنشهای خانگی  
10-2 همسالان  
11-2 انگیزه  
12-2 اشتغال والدین  
13-2 محدودیت  
14-2 محدودیت جامعه  
15-2 ضعف نظارتهای اجتماعی  
16-2 آزادی مطلق  
17-2 ازدواج اجباری  
18-2 خانواده  
18-2 خانواده  
19-2 بیکاری  
20-2 اشتغال  
21-2 عوامل عاطفی  
22-2 تغییر ارزشها  
23-2 مدرسه و فرار  
24-2 عوامل اجتماعی و روانی موثر بر فرار  
25-2 خلاصه ای از دلایل فرار  
25-2 خلاصه ای از دلایل فرار  
3- آثار فرار از خانه  
1-3 آثار وسایل ارتباط جمعی  
2-3 آثاری که فرار از خود به جای می گذارد؟  
3-3 آثار نامطلوب تکنولوژی  
4- نظریه های مربوط به فرار از خانه  
1-4 بی هنجاری  
2-4 اجتماع  
3-4 تضاد و توسعه اجتماعی نابرابر  
4-4 تقلید  
5-4 بزهکاری غیر اجتماعی  
6-4 فقر یک علت عمومی در پیدایش جرم  
6-4 فقر  
7-4 شهرنشینی  
9-4 محیط  
5- آمار و اطلاعات  
1- 5 آمار و دلایل فرار از خانه  
2- 5 آمار سنی فرار  
2- 5 آمار سنی فرار  
«نتیجه گیری»  
فصل سوم  
روش شناسی پژوهش  
مقدمه  
روش پژوهش  
3- جامعه آماری  
حجم نمونه و روش نمونه گیری  
ابزاراندازه گیری (ابزار سازی)  
6- روش جمع آوری اطلاعات  
7- روش های تجزیه و تحلیل (آماری) اطلاعات :  
فصل چهارم  
تحلیل یافته های پژوهش  
مقدمه  
فصل پنجم  
نتایج پژوهش  
بحث و نتیجه گیری  
تنگناها و محدودیت های پژوهش  
پیشنهادات پژوهش  
خلاصه پژوهش  
فهرست منابع:  

بخشی از منابع و مراجع پروژه پايان نامه بررسي و شناخت عوامل مرتبط با خانه گريزي نوجوانان به منظور کاهش آسيب هاي اجتماعي مرتبط با آن

1- ابهری ، مجید  ، 1380 ، «علل و عوامل بروز رشد آسیب های اجتماعی و راهکارهای مقابله با آن» تهران ، انتشارات پشوتن

2- برزگر ، صادق ، 1382 ، «فرار دختران» تهران ، انتشارات جمال

3- حیدری ، مریم ، 1381 ، «روانشناسی فرار از خانه» ، تهران ، انتشارات مهر قائم

4- خوش سلوک ، مهران ، 1383 ، «دختران فراری ، اعتیاد و ایدز» ، قم ، انتشارات برهمن

5- سازمان زندانها ، 8/1383 ، «مجله اصلاح و تربیت» ، تهران

6- شکاری ، عباس ، 1383 ، «رویکرد فلسفی به آسیب شناسی اجتماعی» ، تهران ، انتشارات پویش اندیشه

7- شیخاوندی ، داور ، 1350 ، «آسیب شناسی اجتماعی» ، تهران ، انتشارات آموزشگاه عالی خدمات اجتماعی

8- عمید ، حسن ، 1365 ، «فرهنگ سه جلدی عمید» ، تهران ، انتشارات سپهر

9- قائمی ، علی ، 1373 ، «خانواده و کودکان دشوار» ، تهران ، انتشارات امیری

10- کریمی درمنی ، حمید رضا ، 1382 ، «توانبخشی گروههای خاص با تاکید بر مددکاری» تهران ، انتشارات گستره

11- مرادی سطری ، علی 84-83 ، «پایان نامه ، علل و عوامل موثر بر فرار دختران» ، تهران

12- مساواتی آذر ، مجید ، 1374 ، «آسیب شناسی اجتماعی ایران» ، تهران ، انتشارات نوبل

13- معظمی ، شهلا ، 1382 ، «فرار دختران چرا؟» ،تهران ، انتشارات گرایش

14- هاشمی طاری ، مرتضی ، 86- 85 ، جزوه «جامعه شناسی انحرافات اجتماعی» ، تهران ، انتشارات دانشکده

15- یاووزار ، هالوگ ، 1382 ، «ناسازگاری و بزهکاری در کودکان» ، ترجمه قدیر گلکاران ، تهران ، انتشارات طلایه

16- روزنامه شرق ، شماره

17- روزنامه همشهری ، یکشنبه ، سال 1383 دی ماه

18- روزنامه شرق ، سال 1383 ، مردادماه

19- مجله خانواده سبز 30 شعبان 1445 ، سال ششم

20- مجله خانواده سبز نیمه دوم دی ماه 1383 ، شماره

 مقدمه

هنگامی که دختری به هر دلیلی منطقی یا غیر منطقی از خانه فرار می کند ، خود و پیرامونش یعنی خانواده و جامعه را تا شعاعی وسیع به طرق مختلف در معرض آسیب ها و خطرات بسیار زیادی قرار می دهد.فرار آغاز بی خانمانی است و همین امر زمینه ارتکاب بسیاری از جرائم را فراهم می کند دختران فراری برای امرار معاش به سرقت ، تکدی گری ، توزیع مواد مخدر ، مشروبات الکی و کالاهای غیر مجاز ، روسپیگری ، عضویت در باندهای مخوف اغفال و فحشا اقدام می کنند

با این حال به نظر می رسد که فرار (خواه به عنوان علت و خواه به عنوان معلول ناهنجاری های اجتماعی) بیشتر حاصل تعامل های ناکارآمد و غلط در روابط خانوادگی است تا ساختارهای اجتماعی

خانواده به عنوان نخستین و پایدارترین نهادی است که اعضای خود را به مدت طولانی تحت تاثیر قرار می دهد، در شکل گیری نحوه نگرش و رفتار فرزندان سهم بسزایی دارد

در جواب به این سوال که در چه شرایطی دختر از خانه فرار می کند ، بسیاری از متفکران اجتماعی ، ناهنجاریهای اجتماعی را با سرشت ذاتی و خصوصیات فردی مرتبط دانسته اند

اما باید این نکته را در نظر داشت که دختران فراری از لحاظ ضریب هوشی و سایر خصوصیات فردی تفاوت معناداری با دختران غیر فراری ندارند.لذا برای تبیین این مسئله باید به دنبال دلایل دیگری باشیم

پس در این فصل سعی شده است دلایلی که منجر به فرار دختران از خانه می شود آورده شود

چارچوب نظری

* طبق نظریات کتله بلژیکی ، دورکیم و مرتون و; فقر ، بیکاری و اجتماعی به عنوان عامل اصلی فرار از خانه محسوب می شود و از آن طرف ساترلند نیز اجتماع و دوستان ناباب را باعث فرار از خانه می داند

ولی به عقیده من فقر و بیکاری و (خانواده) مهمترین عوامل فرار نوجوانان از خانه محسوب می شود

1- تعاریف (فرار از خانه)

1-1 پایان فرار

فرار از خانه رفتاری است که در ابتدا بصورت یک اقدام ساده انجام می گیرد و سپس تا ولگردی ، تکدی ، سرقت ، خرید و فروش مواد مخدر ، اعتیاد ، فحشا ، قتل و در نهایت خودکشی کشیده می شود.اینکه فردی از خانه فرار می کند و تحت تاثیر عواملی دست به این کار می زند بخشی از این معضل است و بخش دیگر آن عبارت از پیامدهای ناشی از این اقدام.(حیدری ، 1381 ، ص 135)

* همانطور که ملاحظه می شود فرار از خانه رفتاری است که در ابتدا به صورت یک عمل ساده انجام می شود و سپس تا ولگردی ، سرقت ، خرید و فروش مواد و; کشیده می شود ، اینکه فردی از خانه فرار می کند و به علت عواملی دست به این کار می زند بخشی از این معضل است که در بالا نیز اشاره شد

2-1 فرار و ناهنجاری اجتماعی

فرار نوعی رفتار ناسازگارانه است که کودکان مرتکب آن می شوند و بدون اجازه والدین یا وصی قانونی خانه را ترک می کنند.در حقیقت فرار از خانه یکی از بازتابهای بد سرپرستی است که بر امنیت اجتماعی و افزایش ناهنجاری های اجتماعی در کلان شهرها تاثیر می گذارد.فرار کودکان از خانه تقریباً درهمه کشورها صورت می گیرد.(کریمی درمنی ، 1382 ، ص 299)

* همانطور که ملاحظه می شود فرار نوعی رفتار ناسازگارانه است که فرد مرتکب آن می شود و بدون اجازه والدین و وصی قانونی خانه را ترک می کنند و در حقیقت فرار نیز می تواند یکی از بازتابهای بد سرپرستی باشد که بر امنیت اجتماعی و ;. در شهرها نیز تاثیر می گذارد که در واقع موارد بالا نیز به این اشاره کرده است

3-1 روانشناختی فرار

از دیدگاه روانشناختی (دختران فراری) به گروهی از دختران نوجوان اطلاق می گردد که باور دارند که در میان روابط ناسالم خانواده مورد بی توجهی قرار گرفته اند و تحت تاثیر مکانیسم های روانی برای رسیدن به امنیت اجتماعی و رهایی از سلطه دیگران (والدین) زندگی خانه بدوشی را بر ماندن در خانه ترجیج می دهند.(کریمی درمنی ، 1382 ، ص 299)

* همانطور که در این متن ملاحظه می شود دختران فراری از (دیدگاه روانشناختی) به گروهی از دختران نوجوان اطلاق می گردد که می پندارند که در میان روابط ناسالم مورد بی توجهی قرار گرفته اند و برای رسیدن به امنیت روانی و رهایی از سلطه والدین زندگی در بیرون از خانه را بر ماندن در خانه ترجیح می دهند

4-1 فرار و محیط و خانواده

فرار به معنی ترک ارادی خانه یا محیط نظارت شده می باشد.معمولاً فرار به منظور دوری یا اجتناب از بعضی چیزها یا برای یافتن و به دست آوردن برخی چیزهای دیگر صورت می گیرد.یک نوجوان فراری همانند نوجوانی نیست که شب هنگام پنهانی از خانه خارج می شود تا با دوستش باشد ، یک فرد فراری لزوماً یک فرد مفقود شده به حساب نمی آید.زیرا فرد مفقود شده کسی است که ممکن است گم ، ربوده یا مجروح شده باشد ، یا آنکه بر خلاف میلش در جایی نگه داشته شود.(سازمان زندانها ، مجله اصلاح و تربیت ، 8 آبان 1383 ، ص 4)

* همچنان که از این مطلب پیداست فرار به معنی ترک ارادی خانه یا محیطی است که فرد در آن زندگی می کند و معمولاً فرار به منظور دوری یا بدست آوردن برخی خواسته ها است و مانند کسی که بخواهد از خانه خارج شود تا با دوستش باشد بلکه فرار می کند تا به خواسته های دور یا نزدیک خود برسد ، که در بالا نیز اشاره شده است

5-1 فرار و مسائل خانوادگی

دختران فراری به گروهی از نوجوانان دختر اطلاق می شود که به علل متفاوتی ناچار به گریز از محدوده خانواده می شوند و در این میان اعضای خانواده از علل یا هدف فرار آنها اطلاعی ندارد ، دختران فراری اقدام خود را نوعی اعتراض می دانند و خود را قربانی روابط ناسالم خانواده ها و فراموش شده در جامعه می دانند.(برزگر ، 1382 ، ص 149)

* همانگونه که این مطلب نیز اشاره می کند دختران فراری به گروهی از نوجوانان دختر اطلاق می گردد که به علل متفاوتی ناچار به گریز از خانه می شوند و در این میان خانواده نیز از فرار آنها اطلاعی ندارد ، خودشان این اقدام را نوعی اعتراض می دانند و خود را قربانی روابط ناسالم خانواده و جامعه می پندارند

6-1 فرار و فراغت

فرار یعنی گریختن یا فرار عبارت است از : شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و شرایط نامطلوب و یافتن اوقات فراغت بیشتر.این فرار گاهی به این هدف است که شرایط سخت زندگی در خانه مجال اثبات وجود انسانی را به کسی نمی دهد.(عمید ، 1365 ، ص 1815)

* همانگونه که ملاحظه می شود فرار به معنی گریختن است و فرار عبارت است از شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و شرایط نامطلوب و یافتن اوقات فراغت بیشتر.این فرار گاهی به این هدف است که شرایط سخت زندگی در خانه فرصت اثبات وجود انسانی را به کسی نمی دهد

1-1 ویژگی پسران و دختران فراری

1-1-1 رفتار پسران و دختران فراری

پسران و دخترانی که تن به فرار می دهند معمولاً از نظر عاطفی نامتعادل و از نظر رفتار نا به هنجارند مانند افرادی گیج هستند که نمی دانند چه کنند و چه موضعی اتخاذ نمایند.زمانی ممکن است مثل افرادی خود را به خوشی بزنند و نشاط زدگی را در پیش گیرند و حرکت کنند و گاهی مواقع هم ، غمگین و افسرده و بی هدفند و مرگ برای آنها لذت بخش ترین چیزهاست و چون خسته اند ، مرگ را پایان زندگی و رسیدن به آرامش روحی می دانند

یکی از ویژگی افراد فراری پرخاشگری نیز است که در لغت نامه پرخاشگری به معنی ستیزه جویی آمده است.(شکاری ، 1383 ، ص 90-89)

* همانطور که ملاحظه می شود پسران و دخترانی که تن به فرار می دهند از نظر عاطفی نامتعادل و نا به هنجارند و نمی دانند چه کار کنند و معمولاً بی هدفند ، گاهی ممکن است نشاط زدگی را در پیش گیرند و گاهی غمگین هستند و دیگر اینکه پرخاشگری نیز می کنند که همه این موارد از ویژگی های افراد فراری است که در متن بالا نیز اشاره کرده است

2- عوامل موثر بر فرار از خانه

1-2 تبعیض

کودکانی که مورد تبعیض قرار می گیرند با خود می اندیشند وقتی که خانواده مرا چنین فردی می داند و این طور درباره ام قضاوت می کند چه فایده ای دارد که من رفتار خود را تغییر دهم و شکلی دیگر فکر و احساس کنم.مسلماً چنین انسانی از برخورد عقلانی با مشکلات زندگی عاجز می ماند و درصدد یافتن گریز گاهی است که انتقام خود را بگیرد.بطور کلی روشهای یکسان تربیتی در مورد فرزندان با نیازهای متفاوتی که در آنان وجود دارد باعث خواهد شد که برخی از کودکان احساس تبعیض نمایند.(حیدری ، 1381 ، ص 43-42)

* همانطور که ملاحظه می شود بکار گیری روشهای یکسان تربیتی درمورد فرزندان با نیازهای متفاوتی که در آن وجود دارد باعث خواهد شد که برخی از کودکان احساس تبعیض نمایند.در واقع کودکانی که مورد تبعیض قرار می گیرند وقتی برداشت می کنند که خانواده مرا چنین فردی می داند و این طور درباره ام قضاوت می کند چه فایده ای دارد که من رفتار خود را تغییر دهم.پس در نتیجه از برخورد عقلانی در برابر مشکلات عاجز می ماند و درصدد این است که از خانه فرار کند

2-2 حضور ناپدری و نامادری

زن و شوهری که بر اثر طلاق از هم جدا شده اند به دلیل آسیب پذیر بودن لازم است تا زمان حصول آرامش روحی از ازدواج بپرهیزند.معمولاً فرزندان از دوری مادر رنج بیشتری می برند.فرزندان طلاق احساس بی پناهی و عدم حمایت می کنند.وجود ناپدری و نامادری در خانواده اکثر نوجوانان حاکی از این است که ازدواج مجدد پدر و مادر شرایط بحرانی غیر قابل تحملی را برای فرد بوجود آورده است.(حیدری ، 1381 ، ص 73)

* همانگونه که ملاحظه شد زن و شوهر زمانی که از هم طلاق می گیرند ممکن است بخواهند ازدواج مجدد داشته باشند اما ممکن است امر ناپدری و نامادری برای فرزندان خوشایند نباشد و این را به معنی حضور کسی بدانند که تمام حرکاتشان را زیر نظر دارد تا در موقع مناسب او را تنبیه کند پس در نتیجه بر اثر این امر ممکن است از خانه فرار کند

3-2 بزهکاربودن والدین

محکومیت پدر یا مادر به علت ارتکاب جرائم مختلف و مشاهده صحنه های تاثیرانگیز دستگیری پدر یا مادر و جلسات محاکمه و ملاقات آنان پشت میله های زندان سبب اختلال عاطفی گشته و آنان را آواره ، منحرف و بسوی ارتکاب جرائم سوق می دهد(بطور کلی جرائم این افراد عبارتند از : پخش مواد مخدر ، اعتیاد ، رابطه نامشروع ، قتل ، سرقت ، نزاع ، ولگردی ، آدم ربایی ، پخش نوارهای غیرمجاز است). (حیدری ، 1381 ، ص 73)

* همانگونه که مشاهده می شود زمانی که پدر یا مادر به علت جرائمی که دارند محکوم می شوند و سپس فرزند او را در حال دستگیری و یا پشت میله های زندان می بیند ممکن است در اثر این امر ناخوشایند دچار اختلال عاطفی یا روانی شوند و سپس برای رهایی از این اختلال راه حل را خلاصی از این وضعیت یا همان فرار از خانه را انتخاب کنند

4-2 طلاق والدین

افرادی که به دنبال طلاق هستند غالباً آن را تنها راه حل ممکن تلقی می کنند ولی به ندرت چنین است،طلاق برای تک تک اعضای خانواده مشکل آفرین است.هریک از فرزندان حداقل به مدت دو سال از خود علائم نگرانی و آزردگی نشان می دهند.معمولاً فرزندان طلاق دو نوع واکنش بروز می دهند : واکنشهای فوری و کوتاه مدت و واکنشهای دراز مدت. (حیدری ، 1381 ، ص 83)

* زن و شوهر زمانی که از هم طلاق می گیرند حتی این طلاقشان بر روی فرزند یا فرزندان آنها نیز اثر مستقیم می گذارد.زمانی که آنها از هم جدا می شوند فرزندانشان ممکن است با خود بیاندیشند وقتی به من اهمیت نمی دهند و فقط به فکر خودشان هستند و یا حتی در این باره نیز با من صحبت نکردند پس چه سودی دارد که در خانه بمانم ، پس از خود واکنش نشان می دهد یعنی فرار می کند تا به خواسته خود برسد

5-2 رشد ناقص استقلال در فرزندان

 سالهای بلوغ با بحرانهای مختلفی طی می شود .طی شدن مرحله این دوران همانند حرکت کردن از دامنه یک کوه بلند و رفتن بسوی قله است.نوجوانان و جوانان برای چنین حرکتی نیاز به وسیله و امکاناتی دارند.واکنشهای مخصوص این دوره که او را از طرفی به خانواده وابسته کرده است و از طرفی نیاز دارد این مسیر را طی کند،نوع حرکت او را مشخص می نماید.وجود استقلال در فرد در تمامی مراحل زندگی به عنوان سپر مقاومی است در برابر مشکلات ، پژوهش نشان داده است که فرار از خانه در دختران متاهل که مسئولیت یک زندگی را به صورت مستقل به عهده دارند و احساس استقلال در آنها بیشتر است به مراتب کمتر از مجردینی است که احساس عدم مسئولیت و استقلال دارند. (حیدری ، 1381 ، ص 46-45)

* زمانی که یک نوجوان و یا جوان به سن بلوغ می رسد و قدم به بزرگسالی می گذارد بلوغ او با استقلال همراه است و زمانی که با عدم استقلال روبرو باشد مانند اینکه تمام کارهای او با انتخاب والدین است و یا اینکه والدین او را بیش از اندازه مورد مواخذه قرار می دهند و ; فرد برای اینکه بتواند استقلال کاملی داشته باشد تنها راه حل ممکن را در فرار از خانه می داند پس در نتیجه از خانه فرار می کند تا به تنهایی این مسیر را طی کند

6-2 والدین

زمانی که در خانواده نسبت به نیازهای فردی و اجتماعی دختر و پسر نوجوان توجه نشود خانواده با فقر ذهنی و یا فقر مادی و یا هر دو دست به گریبان باشد ، با شرایط امروزی زندگی پسر ها و دخترها ، افزایش آگاهی اجتماعی آنها همخوانی نداشته باشد برخورد غیر منطقی با فرزندان به امری عادی بدل می شود و سخت گیری های زیاد و سلب آزادی در خانواده حاکم باشد ، ممکن است معضل فرار از خانه روی دهد.(روزنامه شرق ، 17/10/83 ، شماره 384)

* همانطور که ملاحظه شد زمانی که والدین نسبت به نیازهای فرزندانشان بی توجه باشند و مخصوصاً اینکه با فقر (چه مادی و چه ذهنی) همراه باشند و همچنین آگاهی های لازم را نداشته باشند و نسبت به فرزندان خود برخورد غیر منطقی کنند و از فرزندان آزادی را سلب کنند همین پدر و مادر راه را هموار می کنند تا فرزندشان از خانه فرار کند و این مطلب نمایانگر همین معضل است

7-2 وسایل ارتباط جمعی (تلویزیون)

وسایل ارتباط جمعی و بخصوص تلویزیون در هدایت و بالا بردن شعور اجتماعی نقش موثری را ایفا می کند و بر عکس در صورتی که برنامه های آن بدون کارشناسی یا هدف آن برخلاف خیر و صلاح عمومی باشد می تواند باعث گمراهی و انحراف و فساد مردم شود.با تبدیل خانواده گسترده به هسته ای و با افزایش جمعیت شهرنشین ، بخشی از کارکرد جامعه پذیری که در گذشته عامل خانواده بود به رسانه های جمعی واگذار شده است و بدین ترتیب رسانه های جمعی در انتقال اطلاعات و آگاهی بخشی نقش مهمی یافته اند.(معظمی ، 1382 ، ص 131)

* چنانچه می بینیم وسایل ارتباط جمعی ، بخصوص تلویزیون در صورتی که برنامه های آن بدون کارشناسی یا بر خلاف آنچه انتظار می رود یعنی به جای اینکه به راهنمایی های نوجوانان و جوانان بینجامد به فرار آنها ختم می شود ، بی شک می تواند باعث گمراهی و یا اینکه معضل فرار از خانه را افزایش دهد

8-2 تعدد فرزندان

در خانواده های پر اولاد ، مشکلات ، مسئولیت ها و عواطف خانوادگی و پیوندهای گوناگونی که بین آنها وجود دارد افراد خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد و گاه آنها را به فساد می کشاند.هرچه تعدد اولاد بیشتر باشد والدین از نظر مالی در مضیقه بیشتری قرار می گیرند و کوشش آنها برای تامین معیشت فرزندان زیادتر می شود و در نتیجه مشکلاتی (در زمینه فردی یا اجتماعی) درمحیط خانواده پیش می آید که وجود آنها سبب می شود ناراحتی یا گرفتاری های گوناگونی برای هریک از اعضای خانواده پیش آید. (معظمی ، 1382 ، ص 115)

* چنانچه ملاحظه می شود در خانواده های پر اولاد مشکلات و مسئولیت های زیادی وجود دارد که همین امر باعث ترک خانه توسط فرزند می شود و هر چقدر تعداد فرزندان افزایش یابد والدین از نظر مالی در مضیقه بسیاری می افتند پس در نتیجه ممکن است از فرزندان خود غافل بمانند و فرزندان نیز آنها را به حساب بی توجهی بگذارند ، پس در نهایت راه حل گریز از خانه را انتخاب کنند

9-2 خشونت و تنشهای خانگی

بیشتر اوقات دخترانی که از خانه فرار می کنند ، کسانی هستند که والدین آنها درگیر خشونتهای مختلف اعم از بدنی ، روانی ، فحاشی هستند و قادر به حل مشکلات در محیط زندگی خود نمی باشند و در نتیجه کودکان خانواده که از این وضعیت بشدت رنج می برند قربانی کشمکش های والدین می شوند.(پاول تاپن در این باره معتقد است : تنش و ناسازگاری و دعوا درخانه اغلب بزهکاران دیده می شود). (معظمی ، 1382 ، ص 110)

* همانگونه که ذکر شده دخترانی که از خانه فرار می کنند کسانی هستند که محیط خانه آنها ناآرام است و والدین آنها همواره درگیر خشونت های مختلف هستند پس این دختران بشدت از این وضعیتی که درآن گرفتارآمده اند رنج می برند پس فرار می کنند تا به محیط آرام تری دست یابند

10-2 همسالان

کودکان و جوانان ، همسالان خود را می بینند و حرفهای آنان را می شنوند و آنان نیز می خواهند همانند همسالان خود از البسه ، زیورآلات ، وسیله نقلیه یا تلفن همراهی که دوست ، همکلاسی ، همسایه و یا همشهری اواستفاده می کنند بهره مند شوند و این در شرایطی است که بیشتر خانواده ها روزمرگی زندگی را سپری می کنند در چنین موقعیتی است که اگر شرایط دیگر نیز مانند سستی اعتقاد  ، بی اخلاقی ، و عدم توجه به ارزشها و;. جمع باشد دختران و پسران جوان خانه را به قصد دستیابی به خواسته ها و تمایلات ترک می کنند. (معظمی ، 1382 ، ص 144)

* همانگونه که متن نیز ذکر می کند جوانان همسالان خود را می بینند و آنها نیز می خواهند همانند دیگر همسالان خود از بسیاری از وسایل و امکانات استفاده کنند و این در صورتی است که خانواده آنها ممکن است توان مالی چندانی نداشته باشد.پس اگر ایمان و عقیده نیز درآنها سست باشد آنها  خانه را به منظور دستیابی به امکانات و ; ترک می کنند تا شاید با فرار به اهداف خود برسند

11-2 انگیزه

انگیزه افراد فراری بر حسب سن ، تحصیلات و محیط زندگی متفاوت است.اما انگیزه هایی نظیر اثبات وجود و جلب توجه اطرافیان و اجبار آنها برای اجرای تمایلات و خواسته های خویش ، رهایی از خشونتها و آزارهای خانواده و کسب آزادی عمل در رفتارهای فردی و اجتماعی و لجاجت با خانواده و سلب آرامش و ایجاد بد نامی یا مشکل برای آنان و تحت فشار قرار دادن دیگران برای تحقق خواسته های خود در خصوص زندگی آینده و موقعیت بهتر اقتصادی. (این افراد عموماً دارای شخصیتی ضد اجتماعی ، خود شیفته ، برون گرا و روان رنجور می باشند.این افراد فراری ممکن است مشکلات را منحصر به فرد بپندارند و اغلب این افراد والدینی داشته اند که نسبت به آنها محبت با ثباتی نداشته یا سرد و طرد کننده بوده اند یا بیش از اندازه به آنها ارج نهاده اند)

* همچنان که ذکر شده است ، انگیزه می تواند یکی از عوامل موثر بر فرار باشد.انگیزه افراد فراری بر حسب سن ، تحصیلات و محیط زندگی متفاوت است.اما انگیزه هایی نظیر اثبات وجود و جلب توجه اطرافیان و اجبار آنها برای اجرای تمایلات و خواسته های خویش ، رهایی از خشونتها و کسب آزادی عمل و لجاجت با خانواده و شاید هم برای موقعیت اقتصادی و; . در واقع رفتارهای این افراد فراری نیز با هم متفاوت است.خود شیفته ، برون گرا و مشکلات را مخصوص خود می دانند و والدین با ثبات نیز ندارند

12-2 اشتغال والدین

فشارهای اقتصادی ، اشتغال مضاعف نان آوران خانواده در مشاغل کاذب یا غیر مجاز را افزایش داده است.به طوری که والدین دو شغله نسبت به نیازهای جوانان ، رفع مشکلات روحی و روانی و تربیت صحیح و شایسته آنها کم توجهی کرده اند.اشتغال در شغل دوم ، عدم حضور موثر در خانه و ضعف یا فقدان نظارت بر روابط و رفتار اعضای خانواده اعمال ضد اجتماعی نظیر فرار از خانه را افزایش می دهد

* همانطور که متن فوق اشاره کرده است ، فشارهای اقتصادی ، اشتغال مضاعف نان آوران خانواده در مشاغل کاذب یا غیر مجاز را افزایش داده است.به طوری که والدین دو شغله نسبت به نیازهای جوانان ، رفع مشکلات روحی و تربیت صحیح آنها بی توجه شده اند.همچنین عدم حضور موثردر خانه و فقدان نظارت بر روابط و رفتار فرزندان باعث شده که فرار از خانه افزایش یابد

13-2 محدودیت

اگر در شیوه تربیتی خانواده ها ، فرزندان از آزادی و اختیار لازم و متناسب با سن و شرایط خویش محروم شوند دچار احساس نارضایتی ، تحقیر ، تنفر و سرخوردگی از خانواده می شوند، لذا از هر فرصتی جهت عدم پیروی از هنجارهای خانواده بهره می برند و در صدد هستند با فرار از خانه از این محدودیت ها رهایی یابند.در واقع در این خانواده ها به خواسته های مادی و معنوی فرزندان توجه نمی شود پس توانایی مقاومت آنها در هم می شکند

* همانگونه که ملاحظه می شود اگر خانواده ها در شیوه تربیتی شان ، فرزندان را از آزادی و اختیار لازم متناسب با سن و شرایط خویش محروم کنند این فرزندان دچار احساس نارضایتی ، تحقیر و;  می شوند.پس از هر فرصتی جهت عدم پیروی از هنجارها استفاده می کنند. پس در صدد هستند با فرار از خانه از این محدودیت ها رها شوند

14-2 محدودیت جامعه

محدودیت ها و بعضی سنت های غلطی که دارای پایه های مذهبی نیست و بر اساس آن در جامعه نوع رفتار ، پوشش و رنگ پوشش برای زنان قائل می شوند،بطور کلی محدودیت ها و محرومیت های اجتماعی زمینه را برای بروز مشکلات ایجاد می کند که بعضی از این مشکلات را در قالب فرار از خانه و یا افسردگی می بینند.(برزگر ، 1382 ، ص 152)

* همانطور که ملاحظه می کنیم محدودیت ها و بعضی سنت های غلطی که دارای پایه های مذهبی نیست و بر اساس آن در جامعه نوع رفتار ، پوشش و رنگ پوشش برای جوانان قائل می شوند.بطور کلی محدودیت های جامعه باعث می شود که با پدیده فرار از خانه مواجه شویم که در بالا نیز به این اشاره کرده است

15-2 ضعف نظارتهای اجتماعی

جامعه میزان نظارتهای اجتماعی دولتی و مردمی را کاهش داده و آزادی بی قید و بند روابط زنان و مردان را افزایش داده است.آنها (والدین) به دلیل فضای نامناسب جامعه مجبور می شوند رفتار ارتباطات اجتماعی دختران و پسران خود را محدود کنند و باعث می شود آنها دارای روحیه عقده ای شوند و آنها احساس می کنند که خانواده ها آنها را درک نمی کنند و برخی به دلیل حساسیت های روحی ، دلسوزی والدین را به معنای سلب آزادی تعبیر می کنند و در نتیجه اقدام به فرار می نمایند

* همانطور که ملاحظه می شود جامعه میزان نظارتهای اجتماعی دولتی و مردمی را کاهش داده و آزادی روابط زنان و مردان را افزایش داده است.والدین نیز به دلیل همین فضای نامناسب جامعه مجبور می شوند ارتباطات اجتماعی فرزندان خود را محدود کنند و همین امر باعث می شود آنها عقده ای شوند و احساس کنند که خانواده ها نیز آنها را درک نمی کنند و آن را به معنی سلب آزادی تعبیر کنند و در نتیجه فرار کنند

16-2 آزادی مطلق

در خانواده هایی که هیچ گونه کنترلی بر رفتار فرزندان و به خصوص ورود و خروج و دوستان و معاشران آنان صورت نمی گیرد فرزندان مستعد به انحراف ، با هر قشری معاشرت نموده و اغلب هم به دام سودجویان و افراد ناباب گرفتار می شوند.دختری که جهت خروج از منزل محدودیتی نداشته باشد و به راحتی از خانه خارج شده و هر ساعت  که تمایل داشته باشد به منزل مراجعت نماید ، طعمه بسیار خوبی برای سودجویان خواهد بود و همچنین مقدمات فرار برای او مهیا است.(خوش سلوک ، 1383 ، ص 159)

* همانگونه که ملاحظه شد در خانواده هایی که هیچ گونه کنترلی بر رفتار فرزندان و به خصوص رفت و آمد با دوستان صورت نمی گیرد و دارای آزادی مطلق هستند و فرزندان با هر قشری معاشرت می کنند که همین امر آنها را به فرار از منزل تشویق می کند و همچنین می تواند طعمه بسیار خوبی برای سودجویان باشند ، پس آزادی مطلق نیز یکی دیگر از عوامل فرار است

17-2 ازدواج اجباری

گاهاًً والدینی پیدا می شوند که بدون در نظر گرفتن آمال و آرزوهای فرزند خود به دلایل مختلفی از جمله فقر ، راحت شدن از دست آنان ، داشتن افکاری پوچ و غیر قابل تحمل و قبول در خصوص صلاح خواهی فرزندان ، اعتقاد به عدم دستیابی به رشد و بلوغ فکری جوانان و دهها دلیل دیگر بدون اینکه نظر فرزند خود را جویا شوند وی را به عقد دیگری در می آورند که این امر برای دختران بسیار ثقیل بوده و ممکن است قبل از مراسم عقد فرار کنند و یا اگر به ازدواج تن در دهند یا طلاق خواهند گرفت و یا از منزل شوهر خواهند گریخت.(خوش سلوک ، 1383 ، ص 162)

* همانگونه که ملاحظه می شود گاهاً والدینی پیدا می شوند که بدون در نظر گرفتن آمال و آرزوهای فرزند خود به دلایل مختلفی از جمله فقر ، راحت شدن از دست آنان ، داشتن افکاری پوچ و غیر قابل تحمل و قبول و; بدون اینکه نظر فرزند خود را جویا شوند او را به اجبار شوهر می دهند که همین امر می تواند در فرار آنها چه در منزل شوهر و چه قبل از مراسم عقد نقش داشته باشد ، پس ازدواج اجباری یکی دیگر از عوامل فرار است که به آن اشاره شد

18-2 خانواده

گرایش جوانان و نوجوانان به مواد مخدر هم می تواند عاملی برای تشدید میل به فرار از خانه باشد که همزمانی آن با عوامل مذکور وقایع فجیعی را به بار خواهد آورد که در این خصوص می توان فحشا و; را نام برد.بی بند و باری والدین و فاسد بودن فرد یا افرادی از خانواده به نوبه خود عاملی جهت سوق دادن فرزندان به بی بند و باری ، فساد و فحشا و فرار می شود.در حیطه چنین خانواده هایی غالباً فساد از سوی مادر خانواده و یا خواهران بزرگتر مشهود بوده که به دختران کوچکتر هم سرایت خواهد کرد. (خوش سلوک ، 1383 ، ص 176)

* همانطور که متن فوق اشاره کرده گرایش جوانان به مواد مخدر می تواند عاملی برای فرار باشد. بی بند و باری والدین و فاسد بودن فرد یا افرادی از خانواده به نوبه خود عاملی است جهت سوق دادن فرزندان به فرار از خانه و فساد.در واقع فرزندان فساد را از مادران و یا خواهران بزرگتر یاد می گیرند.پس نتیجه می گیریم که خانواده نیز می تواند عاملی برای فرار از خانه باشد

18-2 خانواده

پسران بیشتر از دختران از خانه فرار می کنند.آثار تخریبی فرار پسران به مراتب وسیع و مخرب تر از فرار دختران است و حتی چیزی بیشتر از فاجعه است.زیرا بافت سنتی حاکم بر جمعیت کشور باعث افزایش میزان کنترل خانواده بر دختران است.برخوردهای نامناسب برخی والدین با فرزندان ، برخوردهای غیر منطقی خانواده با فرزندان سخت گیری های متکی بر تفکرات سنتی و سلب آزادی است و بی اعتنایی نسبت به نیازهای پسران و عدم توجه به آنان از مهم ترین عامل در افزایش فرار آنها از خانه است.(مجله خانواده سبز.ص 20 ، 30 شعبان 1475- سال ششم : 15/7/1383)

* همانگونه که ملاحظه می شود پسران بیشتر از دختران به گریختن از خانه تمایل نشان می دهند و شاید مهمترین دلایل در افزایش فرار آنها از خانه عبارت باشند از : برخورد نامناسب برخی والدین با فرزندان ، برخوردهای غیر منطقی خانواده با فرزندان ، سخت گیری های متکی به تفکرات سنتی و سلب آزادی و نیز بی اعتنایی به نیازهای پسران و عدم توجه به آنان باشد.پس خانواده نقش مهمی را ایفا می کند

19-2 بیکاری

مطالعات و کارهای علمی نمایانگر این واقعیت است که بسیاری از موارد رشد بزهکاری و از جمله فرار نوجوانان از خانه بیشتر ناشی از بیکاری و احساس پوچی و بیهودگی نوجوانان در خانه است «در اینجاست که بیکاری عامل بدبختی است» کاملاً مصداق پیدا می کند و زمانی که فردی بیکار است و نمی تواند کاری برای خود و خانواده انجام دهد دچار ناکامی شده و احساس پوچی و بی ارزشی و سربار بودن می کند و این تاثیرات بسیار بد روحی و روانی بر او دارد که می تواند عاملی برای فرار شود.(شکاری ، 1383 ، ص 70)

* همانگونه که متن فوق نیز اشاره کرده فرار نوجوانان یا جوانان از خانه ناشی از بیکاری ، احساس پوچی و بیهودگی در خانه است زمانی که فرد بیکار است و نمی تواند کاری برای خود یا خانواده انجام دهد دچار ناکامی شده و احساس پوچی و بی ارزشی و سربار بودن می کند و همین افکار می تواند به صورت فرار از خانه نیز مطرح شود پس بیکاری یکی دیگر از عوامل فرار از خانه است

20-2 اشتغال

 

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید


دانلود پايان نامه بررسي و شناخت عوامل مرتبط با خانه گريزي نوجوانان به منظور کاهش آسيب هاي اجتماعي مرتبط با آن
قیمت : 29,400 تومان

درگاه 1

Copyright © 2014 icbc.ir