توضیحات

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

  پاورپوینت معماری اقلیمی سنتی ایران در مناطق گرم و خشک (كویر ها) دارای 22 اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پاورپوینت معماری اقلیمی سنتی ایران در مناطق گرم و خشک (كویر ها)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلود پاورپوینت معماری اقلیمی سنتی ایران در مناطق گرم و خشک (كویر ها)

توجه فرمایید.

1-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلود پاورپوینت معماری اقلیمی سنتی ایران در مناطق گرم و خشک (كویر ها)

قرار داده شده است

2-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

4-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

5-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن پاورپوینت معماری اقلیمی سنتی ایران در مناطق گرم و خشک (كویر ها) :

اسلاید 1 :

  • نوع مصالح
  • مصالح مورد استفاده در این منطقه، عمدتاً گل، خشت و آجر است. این نوع مصالح در منطقه به وفور یافت می شوند، تهیه آنها ارزان است و سابقه دیرینه كاربرد در این نواحی را دارند. از نظر اقلیمی نیز عملكرد خوبی دارند؛ زیرا در طی روز دیر گرم می شوند و شب هنگام دیر حرارت را پس می دهند، كه باعث تعدیل نوسان حرارت در طی شبانه روز در ساختمان می شود.

اسلاید 2 :

  • از لحاظ عملكرد اقلیمی، می توان دو حیاط، یكی در خانه های مدرن و دیگری در ابنیه سنتی منطقه را مقایسه نمود. در حیاط خانه های امروزی، معمولاً از موزاییك، آسفالت و نرده ها و در های آهنی استفاده می شود. این نوع مصالح، به سرعت حرارت آفتاب را به خود جذب می كنند و در روز های گرم تابستان، هنگام بعد از ظهر، راه رفتن با پای برهنه روی كف این حیاط و یا دست زدن به نرده ها و در های فلزی ممكن نمی باشد؛ در صورتیكه در حیاط ابنیه سنتی كه با آجر فرش شده، دمای هوا بر روی سطح آجر بسیار كمتر از آسفالت و یا موزاییك است و در شب هنگام نیز كه هوا سرد می شود، این آجر ها هنوز حرارت را در خود حفظ كرده اند و فضای حیاط، زود سرد نمی شود.

اسلاید 3 :

  • زواره
  • “پیشینه زواره را كه «ریگستان» نیز نامیده می شود، می توان تا زمان ساسانیان دنبال كرد زیرا به طوریكه گفته می شود این مكان یا اردستان كه در پانزده كیلومتری آن واقع است، زادگاه انوشیروان بوده است. ; در عهد سلجوقیان، این محل مانند اردستان، شهر ثروتمندی گردیده و بنا های شایان اهمیت، از آن دوره باقی مانده است.” (1)
  • شهرك تاریخی زواره در استان اصفهان و در شمال شرقی اردستان واقع است. ارتفاع این شهرك از سطح دریا، 905 متر است و در عرض جغرافیایی 3330 درجه قرار دارد. به دلیل اینكه زواره در حاشیه دشت مركزی ایران واقع شده، لذا آب و هوای آن گرم و بسیار خشك است؛ به نحوی كه میانگین بارش سالیانه آن از 103 میلی متر تجاوز نمی كند و اكثر این بارندگی نیز از اواسط پاییز تا اواسط بهار می بارد و در طی شش ماه از سال، هوا گرم و بارندگی و رطوبت هوا بسیار اندك است.
  • اقتصاد این شهرك، عمدتاً بر مبنای امور كشاورزی از قبیل كشت گندم و جو و محصول باغات و صنایع دستی است؛ ولی از آنجاكه مقدار ریزش باران سالیانه كم می باشد، لذا كشاورزی به صورت دیم در این منطقه وجود ندارد. مزارع زواره در سابق توسط قنات های متعدد اطراف شهرك، آبیاری می شده؛ ولی هم اكنون فقط چهار رشته قنات به نام های تقی آباد، كهنگ، مهر و گرم هنوز آب دارند و بقیه آب مصرفی از طریق بیست حلقه چاه عمیق كه اكثراً در سمت غرب شهرك قرار دارند، تامین می شود. كشتزار های اهالی نیز عمدتاً در سمت غرب و جنوب غرب، در مسیر جاده زواره به اردستان قرار دارند.

اسلاید 4 :

  • طراحی شرایط آسایش در مجاور كویری بزرگ و پهناور، كاری بسیار مشكل است و به منظور فراهم نمودن محیط مناسب برای سكونت انسان، شناخت صحیح شرایط اقلیمی و حداكثر استفاده از امكانات محیطی و حفاظت از فضا های مسكونی در برابر عوامل نامطلوب ضروری است.
  • در این شهرك، باد مطلوب در تابستان، كه به نام «باد خراسان» معروف است، از سمت شمال شرق می وزد. با توجه به نقشه هوایی (شكل 20)، مشخص است كه كل بافت شهر، سمت كوچه ها و معابر اصلی و حیاط مركزی ساختمان ها، رو به سمت این باد و پشت به آفتاب گرم بعد از ظهر تابستان و همچنین «تفت باد» كه باد نامطلوب بسیار گرم است، قرار دارد. بدین ترتیب در ایام بحرانی سال یعنی در فصول گرم، بافت شهر و اجزاء آن در مقابل آفتاب گرم و باد نامطلوب، محافظت شده و از باد مطلوب خراسان، جهت تعدیل حرارت در تابستان، استفاده گردیده است. به عبارت دیگر، طراحی شهری و همچنین طراحی معماری، با استفاده از ساده ترین و طبیعی ترین امكانات، در جهت تامین شرایط آسایش انسان، صورت گرفته است

اسلاید 5 :

  • در زواره، خصوصیات یك شهرك مناطق كویری ایران به بهترین نحو مشهود است و علاوه بر رعایت جهت باد و آفتاب، مسایل دیگر اقلیمی نیز رعایت شده است. بافت شهر به صورت متراكم و فضا های شهری مانند معابر، میادین و حسینیه ها، كاملاً محصور می باشند (شكل20). كلیه ساختمان ها، اعم از مذهبی، تجاری، خدماتی و مسكونی، كاملاً درونگرا بوده و تمامی بازشو ها بجز ورودی، به حیاط مركزی باز می شوند و پوسته خارجی ابنیه، كاملاً بسته می باشند. مصالح مورد استفاده نیز، مانند سایر روستا ها و شهرك های مشابه، از گل، خشت و آجر است و در و پنجره ها، چوبی می باشند. ضخامت دیوار ها نسبتاً زیاد است كه خود علاوه بر تقویت استحكام بنا، باعث تعدیل نوسان درجه حرارت در طی شبانه روز می گردند.
  • در زواره، طاق ها به صورت گنبدی و قوسی هستند و از چوب جهت پوشش بام، استفاده نگردیده است. سمت جنوبی خانه های چهارفصل، یعنی همان قسمت تابستان نشین، غالباً مرتفع تر از سایر قسمت های خانه می باشد و اطاق اصلی تابستان نشین در اكثر خانه ها به صورت چهار صفه یا چهار ایوانی است و یك چهار طاقی در بالای آن قرار دارد (شكل 21) كه بخشی از نور و تهویه اطاق را تامین می كند. در طرفین بعضی از اطاق های چهارصفه كه بزرگتر هستند و به نام حوضخانه معروف می باشند، غالباً یك جفت بادگیر كوتاه چهار طرفه وجود دارد و اگر زیر حوضخانه، سرداب قرار داشته باشد، بادگیر، علاوه بر حوض خانه به سرداب نیز راه دارد.
  • با وجود كوچكی و جمعیت نسبتاً كم این شهرك (2) ، ساختمان های با ارزش متعددی در زواره وجود دارد. علاوه بر خانه های مسكونی، می تون از مسجد جامع زواره، متعلق به دوره سلجوقی كه اولین مسجد چهارایوانی ایران بوده و بعد ها به صورت الگو برای سایر مساجد سبك ایرانی قرار گرفته و همچنین از مسجد پامنار كه دارای یكی از قدیمی ترین مناره های ایران است (شكل 23)، منار مسجد ابن كویر، مسجد امام حسن (ع)، مجموعه میر بهاء الدین حیدر، امامزاده یحیی، بازار، یخچال، دو حسینیه، قلعه قدیمی و چندین آب انبار و حمام نام برد.
  • ولی جای تاسف است كه بافت قدیم زواره با وجود داشتن پیشینه تاریخی بسیار باارزش و معماری اقلیمی و در عین حال بسیار زیبا، مانند بافت قدیم سایر شهر های ایران، در حال فروپاشی و از بین رفتن است و بنا های قدیمی این شهرك به تدریج، جای خود را به سیمان و تیرآهن می دهند.

اسلاید 6 :

دزفول و شوشتر

در سمت جنوب غربی رشته كوه زاگرس، آنجا كه سطح ناهموار كوه تمام، و دشت مسطح خوزستان شروع می شود، از لحاظ آب و هوایی، شرایط خاصی دارد؛ زیرا این ناحیه از یك طرف پشت به كوه و از طرف دیگر رو به دشت خوزستان و پس از آن خلیج فارس دارد. رطوبت خلیج بدون مشكل به این ناحیه می رسد منتها به لحاظ فاصله نسبتاً زیاد حدود 250 كیلومتر، از مقدار رطوبت هوا كاسته می شود. بدین جهت رطوبت شهر هایی در این نواحی، مانند دزفول با معدل رطوبت نسبی 59% در ساعت 6:30 صبح، از رطوبت بنادر مجاور خلیج فارس مانند آبادان با معدل رطوبت نسبی 63% در ساعت 6:30 صبح، كمتر است ولی به مراتب، بیش از مناطق گرم در فلات مركزی ایران مانند یزد با رطوبت نسبی 43% در ساعت 6:30 صبح، می باشد. برای اطلاعات بیشتر به اطلاعات آمار وضع جوی مناطق مختلف اقلیمی كه در بخش سوم كتاب بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران نوشته وحید قبادیان آمده است، مراجعه كنید.

با توجه به میزان درجه حرارت و رطوبت نسبی، می توان این ناحیه را از لحاظ اقلیمی، بین منطقه گرم و خشك مناطق مركزی ایران و گرم و مرطوب سواحل جنوبی كشور، محسوب نمود. در دو شهر باستانی دزفول و شوشتر كه هر دو دارای بافت شهری قدیمی ای به مقیاس بسیار وسیع می باشند، ملاحظه می شود كه اقلیم گرم و نیمه مرطوب، باعث ایجاد بافت شهری و فرم ابنیه ای شده كه حالت بینابین با بافت شهری و فرم ابنیه در دو منطقه گرم و خشك و گرم و مرطوب دارد.

همان گونه كه در همین مقاله ذكر شد، در شهر های گرم و خشك مانند یزد، نایین و زواره، بافت شهری متراكم، و ابنیه، كاملاً درون گرا می باشند و كلیه بازشو ها به درون ساختمان باز می شوند. در كوچه های مناطق مسكونی اینگونه شهر ها، عابر با نمای دیوار هایی كه بجز یك درب ورودی كوچك، هیچگونه بازشویی به بیرون ندارند و با كاهگل اندود شده اند مواجه می شود. اغلب، بعد از ورود به خانه می توان زیبایی آجر و ظرافت های معماری ایران را مشاهده نمود ولی در دزفول و شوشتر، آجركاری های كم نظیر و ریزه كاری های بسیار زیبا را در تمامی معابر و در سطح شهر می توان مشاهده كرد. یكی از دلایل این مطلب به خاطر حرارت طاقت فرسا و رطوبت نسبتاً زیاد هوا در طی حدود نیمی از سال است. جهت مقابله با این حرارت و رطوبت بیش از حد، تهویه دو طرفه هوای داخل بنا، ضروری است و به همین دلیل، ساختمان های این دو شهر، مانند مناطق گرم و مرطوب جنوب كشور، به صورت نیمه درونگرا هستند و بازشو ها بر روی سطوح داخلی و خارجی بنا قرار می گیرد و هر دو نما از لحاظ اهمیت و زیبای، تقریباً یكسان هستند و روی هر دوی آنها، نماسازی انجام می شود؛ اگرچه مانند خانه های سواحل جنوبی، در اینجا نیز نمای داخلی، قدری زیباتر و پركار تر از نمای خارجی است

اسلاید 7 :

  • بر خلاف ساختمان های كرانه جنوبی كشور، در دزفول و شوشتر، طاق ها به صورت گنبدی و قوسی است و مهارت اجرایی و زیبایی طاق ها در این دو شهر، قابل مقایسه با زیباترین طاق ها در شهر های فلات مركزی ایران می باشد. همچنین در اینجا، قوس های بالای بازشو ها و رواق ها به صورت جناغی هستند؛ یعنی مشابه آن چیزی كه در نواحی مركزی ایران مشاهده می شود. در سواحل جنوبی كشور، اكثر قوس ها به شكل نیمدایره می باشند كه تحت تاثیر شیوه معماری كشور های عربی و هند بوده است.
  • از لحاظ بافت شهری، اكثر خصوصیاتی كه در شهر های حاشیه كویری وجود دارد، در اینجا نیز دیده می شود؛ مانند فضا های محصور و كوچه های باریك و پیچ در پیچ. در اینجا نیز كوچه ها باعث پیوستگی و اتصال فضا های شهری می شوند و با تغییراتی كه در بدنه كوچه یا گذر به وجود می آید، خبر از اهمیت مكانی آن محل می دهند. در نقاطی كه گذر به بازارچه محله می رسد، معمولاً روی آن، چند طاق قرار دارد و در مركز محله، عرض گذر زیاد شده و به صورت میدانگاهی برای تجمع اهل محل درآمده است.

اسلاید 8 :

  • در این گذر ها، انسان، واقعاً مفهوم هماهنگی و گوناگونی در مقیاس انسان را حس می كند. این گذر ها با وجود دارا بودن انسجام و وحدت بصری از لحاظ شكل، رنگ و نوع مصالح، از تنوع كافی از نظر نحوه اجرا، ابعاد و فرم برخوردارند و برای هر عابر پیاده ای می تواند بسیار جالب و دلپذیر باشد. امری كه متاسفانه در معابر امروزی، كمتر دیده می شود.
  • در قدیم چون محدوده زمین هر ساختمانی، مانند امروز، مستطیل شكل نبوده و مقررات و ضوابط شهرداری نیز از لحاظ حریم فضای معابر، همانند زمان حاضر، مدون نبوده و به علاوه، هر محله ای در بافت شهری، تقریباً خودمختار و اهل محل از لحاظ قومی و یا صنفی، هم مسلك بوده اند، لذا در بسیاری از موارد، گسترش خانه بر روی كوچه نیز ادامه می یافته و یك یا چند اطاق بر روی گذر می ساختند و عبور و مرور از زیر این اطاق ها كه ساباط نامیده می شده (شكل 24)، انجام می گرفته است.
  • این ساباط ها علاوه بر سایه، باعث ایجاد كوران نیز می شدند؛ امری كه در مناطق گرم و نیمه مرطوب، ضروری است. همانند این ساباط ها را می توان در بافت قدیم اكثر شهر ها و روستا های مناطق گرم و خشك، گرم و نیمه مرطوب و همچنین سرد و كوهستانی، دید. ساباط، باعث تعدیل درجه حرارت گذر می شود. در مناطق كوهستانی و سرد، ابعاد ساباط، كوچك ولی در مناطق گرم و خشك و مخصوصاً گرم و مرطوب، ابعاد ساباط، بزرگ می باشد.
  • به طور كلی، طول و عرض حیاط های خانه های مسكونی در دزفول و شوشتر، نسبت به حیاط های مشابه در مناطق مركزی ایران، كوچكتر، و از خانه های سواحل جنوبی، قدری بزرگتر است. ارتفاع اطاق ها نیز از اطاق های مشابه در سواحل جنوبی كوتاهتر است. در این دو شهر، جهت پی، از سنگ و به منظور نماكاری و اجرای طاق ها، از آجر استفاده می شود.
  • به جرات می توان بیان نمود كه شاهكار فن و هنر معماری با آجر ایران، در دو شهر دزفول و شوشتر نمایش پیدا می كند. در این دو شهر، تقریباً كل مجموعه بافت قدیم، با آجر های نما پوشیده شده است و هر ساختمان، طرح مخصوص به خود دارد. اینگونه ابنیه، هنوز به مقدار وسیع در كل بافت قدیم هر دو شهر وجود دارد ولی روند «توسعه»، گریبانگیر این دو شهر نیز شده است. خیابان كشی های بدون مطالعه و اقدامات غیر منطقی مسئولان، خطری عمده در از بین رفتن هویت و اصالت این دو شهر محسوب می شود. آثار پیش از اسلام نیز مورد تهدید قرار دارند. ضمن بازدید نگارنده از كاخ خشایار شاه در شهر تاریخی شوش (3) در سال 1367، مطلع شدم كه شهرداری آن شهر، خواهان تبدیل این كاخ هخامنشی به یك پارك است.

اسلاید 9 :

  • در این گذر ها، انسان، واقعاً مفهوم هماهنگی و گوناگونی در مقیاس انسان را حس می كند. این گذر ها با وجود دارا بودن انسجام و وحدت بصری از لحاظ شكل، رنگ و نوع مصالح، از تنوع كافی از نظر نحوه اجرا، ابعاد و فرم برخوردارند و برای هر عابر پیاده ای می تواند بسیار جالب و دلپذیر باشد. امری كه متاسفانه در معابر امروزی، كمتر دیده می شود.
  • در قدیم چون محدوده زمین هر ساختمانی، مانند امروز، مستطیل شكل نبوده و مقررات و ضوابط شهرداری نیز از لحاظ حریم فضای معابر، همانند زمان حاضر، مدون نبوده و به علاوه، هر محله ای در بافت شهری، تقریباً خودمختار و اهل محل از لحاظ قومی و یا صنفی، هم مسلك بوده اند، لذا در بسیاری از موارد، گسترش خانه بر روی كوچه نیز ادامه می یافته و یك یا چند اطاق بر روی گذر می ساختند و عبور و مرور از زیر این اطاق ها كه ساباط نامیده می شده (شكل 24)، انجام می گرفته است.
  • این ساباط ها علاوه بر سایه، باعث ایجاد كوران نیز می شدند؛ امری كه در مناطق گرم و نیمه مرطوب، ضروری است. همانند این ساباط ها را می توان در بافت قدیم اكثر شهر ها و روستا های مناطق گرم و خشك، گرم و نیمه مرطوب و همچنین سرد و كوهستانی، دید. ساباط، باعث تعدیل درجه حرارت گذر می شود. در مناطق كوهستانی و سرد، ابعاد ساباط، كوچك ولی در مناطق گرم و خشك و مخصوصاً گرم و مرطوب، ابعاد ساباط، بزرگ می باشد.
  • به طور كلی، طول و عرض حیاط های خانه های مسكونی در دزفول و شوشتر، نسبت به حیاط های مشابه در مناطق مركزی ایران، كوچكتر، و از خانه های سواحل جنوبی، قدری بزرگتر است. ارتفاع اطاق ها نیز از اطاق های مشابه در سواحل جنوبی كوتاهتر است. در این دو شهر، جهت پی، از سنگ و به منظور نماكاری و اجرای طاق ها، از آجر استفاده می شود.
  • به جرات می توان بیان نمود كه شاهكار فن و هنر معماری با آجر ایران، در دو شهر دزفول و شوشتر نمایش پیدا می كند. در این دو شهر، تقریباً كل مجموعه بافت قدیم، با آجر های نما پوشیده شده است و هر ساختمان، طرح مخصوص به خود دارد. اینگونه ابنیه، هنوز به مقدار وسیع در كل بافت قدیم هر دو شهر وجود دارد ولی روند «توسعه»، گریبانگیر این دو شهر نیز شده است. خیابان كشی های بدون مطالعه و اقدامات غیر منطقی مسئولان، خطری عمده در از بین رفتن هویت و اصالت این دو شهر محسوب می شود. آثار پیش از اسلام نیز مورد تهدید قرار دارند. ضمن بازدید نگارنده از كاخ خشایار شاه در شهر تاریخی شوش (3) در سال 1367، مطلع شدم كه شهرداری آن شهر، خواهان تبدیل این كاخ هخامنشی به یك پارك است.

اسلاید 10 :

  • ساختمان های گلی، خشتی و آجری
  • به دلیل اینكه چوب در مناطق گرم و خشك، كمیاب است و از آن، جهت سرپناه نمی توان استفاده نمود و سنگ نیز فقط در مناطق كوهستانی و كنار رودخانه ها یافت می شود، لذا تنها مصالحی كه به منظور امور ساختمانی به صورت گسترده در این مناطق می توان استفاده نمود، خاك است. با توجه به آمار های نوع مصالح در ساختمان ها، مشاهده می شود كه در كل ایران و به خصوص در مناطق گرم و خشك كشور، ساختمان های اجرا شده با مصالح خاكی به مراتب بیشتر از هر نوع ساختمان دیگری است. برای اطلاعات بیشتر به جداول 2 و 3 در بخش سوم یا ضمیمه كتاب بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران نوشته وحید قبادیان مراجعه كنید.

برای دریافت اینجا کلیک کنید

سوالات و نظرات شما

برچسب ها

سایت پروژه word, دانلود پروژه word, سایت پروژه, پروژه دات کام,
Copyright © 2014 icbc.ir